Radiateur (koelingprobleem)

Een bekend probleem van de X1/9 is het warmlopen van de motor. Ik ken X1/9 rijders die een extra vin voor meer koeling bij de radiateur plaatsen en de vin vanuit binnen in de auto kunnen bedienen met een aparte schakelaar. Bij een file en erg warm weer is dit op zich natuurlijk geen verkeerde zaak en het overwegen waard. Maar is dit eigenlijk wel het euvel van het warm lopen van je motor?

De oorzaak hiervan is meestal een kapotte radiateur, een kapotte zender of een verstopte radiateur. In de loop van de jaren slippen namelijk de kanalen hiervan dicht of gaat de radiateur lekken. Een reparateur voor dit probleem is meestal snel gevonden, in elke stad zit wel een reparateur die een nieuw blok in de radiateur kan zetten of een ruil systeem voor je in huis heeft. Dan kan je de radiateur makkelijk zelf vervangen.
 
Let op: Voordat je alles vervangt demonteer je de temperatuurzender en test je eerst of de zender nog goed werkt. Je kan hem testen met een accu en een controlelampje. Als je dan de zender in een bak met heet water legt (ongeveer 95 graden) dan moet het lampje gaan branden. Tijdens het afkoelen gaat het lampje dan weer uit. Om de vin zonder de zender te testen haal je de twee draden van de zender los en verbind je deze draden door. Hierbij moet de vin gaan draaien. 
 
Als de zender goed is en de vin werkt demonteer dan de radiateur en vervang deze voor een nieuwe.

IMGP0800.jpg
IMGP0792.jpg
IMGP0795.jpg

Het is ook verstandig om kachelradiateur er uit te halen, het huis zit met vier klemmen vast. Verwijder het huis en maak de twee slangklemmen en de kabel los van de kachelradiateur. De reparateur kan hem dan gelijk afpersen en/of het blok vervangen. Controleer ook de kachelkraan die hier op vast geschroefd zit. Als deze met de hand moeilijk open en dicht gaat, of er zijn lekkagesporen te zien, dan kan je hem beter vervangen. Deze is in een automaterialenzaak nog steeds te koop. Controleer tevens of de kabels van de kachel nog makkelijk op en neer gaan. Als dit niet het geval is vervang de kabels dan. (Kijk voor meer informatie bij: "Help de kleppen gaan niet open")

Overweeg ook om, indien deze nog nooit vervangen zijn, de waterpomp en thermosstaat te vervangen. Dit is voor een goede werking van het geheel raadzaam. Controleer na deze handelingen de waterslangen op scheuren of poreusheid . Dit zijn er in totaal zeven! Je vind ze vooraan bij de radiateur (twee stuks), achteraan bij de motor (drie stuks) en rechtsvoor binnen vanaf de tunnelbak naar de kachel ook twee stuks.

IMGP0796.jpg
IMGP0797.jpg
IMGP0787.jpg
IMGP0790.jpg

De inhoud van de radiateur is 10.5 liter. Als bovenstaande klaar is dan het systeem eerst twee keer doorspoelen met gewoon water. Doe dit met de voorste twee radiateurslangen nog los zodat ook de twee pijpen onder de wagen goed worden gereinigd. Als dit is gedaan sluit dan de slangen aan en vul hem af met koelvloeistof en water zoals aangegeven op de bus. Laat daarna de motor rustig warm lopen en controleer tevens of alles waterdicht is en er geen lucht in het systeem zit. Controleer ook of de voorste vin inslaat als de wijzer van de meter in de auto naar het rode toe gaat.

Tip: Op het motorblok zit een aftapkraan. Gebruik deze kraan liever niet! Hij breekt namelijk makkelijk af!

Zorg dat, voor dat je begint, je voldoende slangklemmen, de juiste pakkingen, vloeibare pakking, koelvloeistof en welke onderdelen je nog meer wilt vervangen in huis hebt. Laat de oude vloeistoffen nooit op straat lopen. Werk dus met een opvangbak! Pak de gouden gids en bel eerst wat bedrijven en vraag wat de kosten zijn om een nieuw blok in je radiateur te laten plaatsen. Er is namelijk links en rechts nogal wat prijsverschil.


Begin Terug Afdrukvoorbeeld Zoeken Sitemap Contact Login