Inbouw elektronische ontsteking


Voordeel elektronische ontsteking 
De x1/9 is nog uitgerust met een ontsteking met contactpunten. Het nadeel hiervan is dat deze na verloop van tijd inbranden, waardoor de motor slecht gaat lopen en opnieuw afstellen of vervanging noodzakelijk is. Met een elektronische ontsteking behoren deze problemen tot het verleden. Een ander voordeel is dat je een krachtigere vonk krijgt, waardoor de motor beter start en loopt en je ook wat meer vermogen hebt.

Welk type ontsteking is geschikt? 
Een elektronische ontsteking is relatief simpel in te bouwen. Je kunt namelijk een ontsteking gebruiken van een fiat Uno of Ritmo, echter alleen van de 1100 en 1300 van auto’s van het bouwjaar 1986 en 1987. De rest past niet. Het type ontsteking is de Marelli SE 100. Ze zijn alleen moeilijk te verkrijgen aangezien de betreffende Uno/Ritmo’s inmiddels ook al weer 20 jaar oud zijn en dus ook op de sloop vaak niet meer te vinden zijn. Als je er een kunt vinden neem dan ook de bobine mee. Deze heb je ook nodig.


Inbouw van de ontsteking Deze beschrijving gaat uit van een x1/9 1300.In de 1500 gaat het vrijwel op de zelfde manier alleen kunnen kleine dingen anders zijn.

Ga als volgt te werk:

 

  1. Zorg eerst dat het merkteken van de motor bij het BPD (0-graden) punt staat en dat de ontsteking op de 4e cilinder staat.. Zet de auto in zijn vrij en zet hem op de handrem.
  2. Verwijder het reservewiel en de plaat die erachter zit zodat je toegang krijgt tot de ontsteking in de motorruimte.
  3. Verwijder de oude ontsteking door de moer aan de voet los te draaien en de klem weg te halen en vervang deze door de elektronische ontsteking. Zorg dat deze met de rotor ook richting de 4e cilinder wijst. Zet de klem en de moer er weer op en draai deze handvast.
  4. Plaats de nieuwe bobine. Bij mij paste hij op een houdertje rechts bovenin de motorruimte.
  5. Verleng nu de draden van de oude bobine naar de nieuwe (de oude bobine zat bij mij links in de motorruimte). Sluit de + van de oude bobine aan op de ‘15’ van de nieuwe  bobine en de – op de ‘1’. En sluit de stekker aan die tussen de bobine en de ontsteking zit. Je kunt nu de oude bobine verwijderen.
  6. Bij de Uno zit op de ontsteking een rechte verdeelkap. In de x1/9 past dit niet. Daarom gebruiken we  een verdeelkap van een Uno Turbo. Deze is namelijk haaks. Sluit verder alle bougiekabels aan.
  7. De ontsteking is nu ingebouwd, je kunt hem nu op tijd zetten met behulp van een stroboscoop lamp. Sluit de lamp aan en start de motor. Bepaal met de lamp het ontstekingstijdstip en stel deze zonodig bij door de verdeler te verdraaien. Als hij goed staat draai dan de moer aan de voet vast.
  8. De elektronische ontsteking is hoger dan de oude ontsteking. Je zult dan ook een deuk in de uitneembare plaat moeten slaan anders past deze er niet in. Zet het

Aan het ontstekingshuis zit ook een vacuümvervroeger. Deze hoef je in principe niet aan te sluiten, tenzij de auto slecht loopt. Je kunt hem dan met een T-stuk op de carburateur aansluiten. Op de volgende foto’s kun je zien hoe het eruit zit als het ingebouwd is.

 

martijn1.jpg
martijn2.jpg

Begin Terug Afdrukvoorbeeld Zoeken Sitemap Contact Login